نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده
بلاگ

اخبار و اطلاعیه ها

102 بازدید 2022-01-05 12:03:17

تقسیم بندی پایانه های پرواز عمودی

در صنعت هوانوردی برای ایستگاه‌های فرود هلیکوپتر قوانین و مقرراتی وجود دارد اما پرنده‌های عمودپرواز درون شهری که عمدتا الکتریکی هستند شرایط متفاوت‌تری خواهند داشت به طور مثال نیاز به محلی برای شارژ دارند. در حال حاضر با توجه به پیشرفت روز افزون عمودپروازها قوانین و مجوزها در حال کامل شدن است و پیش‌بینی می‌شود که این مجوزها تا سال 2026 تکمیل و ارائه شوند. قطعا در قوانین ارائه شده تجهیزات و ملزومات ایستگاه های نشست و برخاست عمودی مشخص می‌شوند. در یکی از گزارشات اخیر ناسا با توجه به وضعیت کنونی تاکسی‌های هوایی و روندی که در حال طی کردن هستند، سه وضعیت برای این ایستگاه‌ها مطرح شده است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

الف)ایستگاه پرواز عمودی(Vertistation)
این نوع از ایستگاه‌ها با تراکم بالا در کل شهر پراکنده می‌شوند و توزیع و پراکندگی آن‌ها باید به نحوی باشد که هر نفر نهایتا با طی مسافت سه دقیقه‌ای به آن دسترسی داشته باشد در این ایستگاه‌ها تجهیزات مربوط به تعمیر یا اورهال و همچنین تجهیزات مربوط به شارژ و یا سوخت‌گیری آن‌ها وجود ندارد. در ایستگاه‌ها یک و یا نهایتا دو صفحه نشست و برخاست وجود دارد و محلی برای پارک پرنده وجود ندارد. این ایستگاه‌ها در مقایسه با انواع دیگر آن هزینه کمتری دارد اما با توجه به آن که تعداد آن‌ها باید زیاد و پاسخ‌گوی نیاز یک شهر باشد بنابراین هزینه زیادی دربردارند و چالش مهمی در بحث زیرساخت می‌باشند که شاید با مشارکت نهادهای دولتی برای ایجاد این زیرساخت تا حدی این چالش برطرف شود.

ب) پایانه پرواز عمودی(Vertiport)
 این پایانه‌ها نقش ترمینال‌های جابه‌جایی مسافر را بر عهده دارد بنابراین باید محل آن‌ها در مراکز مهم شهر قرارگیرد به طور مثال در کنار مراکز تجاری بزرگ، پایانه‌های ریلی و یا مراکز پربازدید تاریخی و گردشگری تا این مراکز به شبکه گسترده حمل و نقل شهری متصل شود. این نوع از پایانه ها مجهز به تجهیزات شارژ سریع و یا سوختگیری هستند و تجهیزات مربوط به تعمیرات جزئی در آن‌ها وجود دارد. فضای مورد نیاز برای این پایانه ها بزرگ‌تر از VrtiStationها می‌باشد و امکان نشست و برخاست حداقل دو پرنده به صورت همزمان وجود دارد. در این پایانه‌ها با توجه به تعدد رفت‌وآمد مسافران، نیاز به یک سالن انتظار و همچنین چندین کارمند به منظور انجام امور مربوط به مسافران می‌باشد.
 
ج)مرکز پرواز عمودی(Vertihub)
 این مراکز نقش آشیانه‌های هواپیماها را ایفا می‌کنند یعنی مرکزی برای تعمیرات سنگین و اورهال پرنده‌های عمود پرواز می‌باشند، در این مراکز امکان جابه‌جایی مسافر و بار نیز وجود دارد. این نوع ایستگاه که مجهز به تمامی تجهیزات تعمیر و نگهداری می‌باشد فضایی بزرگتر از دو نوع دیگر می‌طلبد. توصیه می‌شود برای هر شهر حداقل احداث یکی از این مراکز ضروری است. در این مراکز فضا برای پارک چندین پرنده موجود می‌باشد همچنین تجهیزات و نیروی انسانی لازم برای ارائه خدمات مسافری و تعمیراتی در این مرکز فراهم می‌شود.

از توضیحات بالا این موضوع مشخص می‌شود که پیاده سازی کامل حمل و نقل درون شهری تنها در بخش ساخت ایستگاه، لازمه سرمایه گذاری کلانی است، البته پیش‌بینی می‌شود به مرور با پیشرفت تکنولوژی و کامل شدن قوانین و مجوزها این زیرساخت‌ها فراهم شود زیرا مزیت‌های این سیستم و بازار بزرگ آن به اندازه‌ای است که نهادهای دولتی و خصوصی را برای فراهم آوردن این زیرساخت ترغیب کند.

🖋مرتضی رمضانی